جستجو
 
تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1399     |     کد : 6506

به بهانه هفته تربیت‌بدنی؛

دویدن بدون ریسک در ایام همه‌گیری کرونا

دویدن می‌تواند احساس کسالت و بی‌انگیزگی ناشی از قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی را مرتفع نموده و به کاهش افسردگی یا اضطراب کمک کند.

به گزارش امور ارتباطات سازمان، دویدن در ایام کرونا نه تنها بی‌خطر است بلکه با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ایمن و مفید نیز محسوب می‌شود.
دویدن می‌تواند احساس کسالت و بی‌انگیزگی ناشی از قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی را مرتفع نموده و با ترشح اندورفین (هورمون مؤثر در احساسات شادی و امیدواری)، به کاهش افسردگی یا اضطراب کمک کند.
دویدن سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. کسانی که از تناسب بدنی مطلوبی برخوردار هستند سیستم ایمنی قوی‌تر و توانایی بهتری در مبارزه با عفونت‌ها دارند. با توجه به همه‌گیری کرونا، توجه به موارد زیر در فراهم آوردن شرایط ایمن برای دویدن پیشنهاد می‌شود:
* اگر در فضای باز می‌دوید، اهمیت فاصله اجتماعی و دوری از دیگران را به خاطر بسپارید. در حین دویدن 3 تا 4 متر از هم جدا فاصله داشته باشید، زیرا در حین دویدن، تنفس شدید و عمیق است.
* زمان و مسیرهایی را انتخاب کنید که احتمال شلوغی آن‌ها کمتر است. برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی دویدن در صبح زود یا هنگام ظهر می‌تواند ایده خوبی باشد.
* سعی کنید به جای پارک شلوغ یا پیاده‌رو در مسیرهای مخصوص پیاده‌روی بدوید. یک ماسک پارچه‌ای دولایه به همراه داشته باشید که تمام دهان و بینی شما را بپوشاند. هنگامی که در مناطق شلوغ هستید از آن استفاده کنید، اما دویدن با ماسک N95 توصیه نمی‌شود (زیرا تنفس را بیش از حد دشوار می‌کنند).
* اگر از قبل با فرد دیگری برنامه دوی مشترک داشتید می‌توانید همچنان برنامه‌تان را ادامه دهید ولی توجه داشته باشید که اکنون زمان مناسبی برای پیوستن به گروه جدید نیست.
واحد اوقات فراغت و تفریحات سالم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز
 


PDF چاپ چاپ