لینک های مرتبط









 
 
 

 
 
  جستجو
 
تاریخ : پنجشنبه 23 آبان 1398     |     کد : 5475

جعبه ی سیاه نویسنده، در بوته نقد

دومین برنامه از سلسله برنامه‌های یک ماه یک کتاب، با نقد و بررسی کتاب «جعبه‌ی سیاه نویسنده»، نوشته عبدالمجید نجفی همزمان با هفته کتاب همراه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان،  «جعبه ی سیاه نویسنده» «جعبه سیاه نویسنده»، دومین کتاب از مجموعه سه گانه (تریلوژی) عبدالمجید نجفی است که در ۱۲۴ صفحه توسط انتشارات «قدیانی» با شمارگان یکهزار و ۱۰۰ نسخه در ویترین کتابفروشی ها جای گرفته است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، در ابتدای این نشست، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، با قدردانی از استقبال فعالان و علاقه‌مندان حوزه کتاب
اصحاب قلم، سرمایه‌ فرهنگی استان به شمار می‌روند، گفت: خرسندیم که با برگزاری نشست ماهانه  «یک‌ماه‌ یک‌کتاب» گامی در گرد هم آوردن این عزیزان داشته باشیم.

سیروس مصطفی افزود: وضعیت اقتصادی جامعه امروز،  مظلومیت حوزه فرهنگ را دو چندان کرده‌است و در چنین شرایطی سعی داریم با همراهی اصحاب فکر و فرهنگ، چراغ فرهنگ و هنر را روشن نگه داریم.

وی با بیان اینکه نشست‌های «یک‌ماه‌ یک‌کتاب» از برنامه‌های ماهانه سازمان است، اظهار داشت: بخشی از جریان فرهنگ، مربوط به حوزه‌نشر و تالیف است اما بخشی که کمتر به آن توجه شده، حوزه نقد و بررسی است.

مصطفی اضافه کرد:سعی داریم با تداوم این نشست‌ها، حوزه معرفی و نقد کتاب را برجسته‌تر کنیم و امیدواریم این برنامه‌ها، زمینه‌ساز بالندگی و ارتقای بیش‌ازپیش آثار باشد.

این نشست به طرح ایده و نقطه نظرهایی از سوی مخاطبان کتاب همراه بود هریک پیش از نشست یک ماه یک کتاب، اثر را ماطلعه کرده بودند و به منظور طرح نظر، در جلسه حضور داشتند.

محمدحسن چمیده فر، از مدیران فرهنگی و فعال فرهنگی و ادبی، با اشاره به برخی فرازهای کتاب یادشده، گفت: تعابیر و فرازهای موجود در کتاب جذابیت ها و گیرایی های خاص خود را دارند و توانسته اند مخاطبان را با خود به خوبی همراه کنند.

وی افزود: تصویرسازی های موجود در کتاب، توانسته به خوبی برای مخاطب ملموس باشد و به کمک همین المان هاست که مخاطب می تواند خود را با بخش بخش کتاب همراه کند.

آرزو اسلامی، نویسنده و دیگر مهمان نشست «یک ماه یک کتاب»، با بیان اینکه اساس کتاب  «جعبه سیاه نویسنده» صلح و انسانیت است، افزود: نویسنده این مفهوم اساسی را در چارچوب مرگ و زندگی مطرح کرده‌است.
وی افزود: نویسنده رمان، بر پایه باران و بهار و طبیعت سخن می‌گوید و بعد از آن، طی یک روایت موازی و نمادین، به پاییز می‌رسد.
اسلامی اضافه کرد: ذهنیت کتاب، بسیار پیچیده است، به طوری که مراحل زندگی، در تصاویر و مراتب انسانی، مطرح شده و بعد از آن، مرگ به عنوان یک سرنوشت رازآلود، توصیف شده است.
وی افزود: نویسنده، از «هراس مرگ» سخن می‌گوید اما همین هراس را ضمن به‌چالش‌کشیدن زندگی و «چگونه‌زیستن» برای مخاطب، جذاب می‌کند.

محمد معین پور، دیگر فعال فرهنگی نیز با اشاره به کارنامه کاری عبدالمجید نجفی خاطر نشان کرد: پرکاری ایشان همواره باعث شده است که آثار ایشان همواره در هر فصل کاری، خروجی خوبی داشته باشند.
وی افزود: این روند، توانسته ذهن مخاطب را نیز به بلوغ و پرورشی درخور برساند و از آن به عنوان واسطه ای برای رشد اجزا داستان ها بهره گیری کند.
معین پور ادامه داد: اثر حاضر، به حدیث نفسِ خود نویسنده می پردازد و برخلاف داستان های قبلی ایشان، از پرداخت به مکان ها، رویدادها و حواشی خودداری کرده است.
وی اضافه کرد: این اثر در بخش های مختلف خود، سعی کرده به دیگر داستان های نویسنده رجوع کند و به مرور حوادث آن داستان ها بپردازد.
معین پور از تصویرسازی های موجود به عنوان یکی از قدرتمندترین تصویرسازی ها یاد کرد و افزود: این تصویرسازی ها به رغم آنکه در یک فضای خیالی اتفاق می افتند، اما قدرت و شفافیت کاملی دارند و توانسته اند مخاطب را به خوبی با خود همراه کنند.

نعمیه کرد اوغلی، نویسنده و دیگر میهمان نشست با اشاره به بخش هایی از کتاب یاد شده، تضصویرسازی های موجود در متن کتاب را یادآور کتاب «پدرو پارامو» نوشته خوآن رولفو عنوان کرد و افزود: رئالیسم جادویی موجود در کتاب «جعبه ی سیاه نویسنده» شباهت هایی به این کتاب ارزشمند دارد و بستر آن توانسته به خوبی این فضا را نمایان کند.
وی افزود: زبان اثر روان است و در فصل های مختلف کتاب توانسته به مدد قدرت زبان، مخاطب را با خود همراه می کند.

دانیال بیکس، دیگر مخاطب کتاب که اثر را از زاویه بکاربستن افعال و نیز تعابیر موجود در کتاب مطالعه کرده بود، گفت: نویسنده توانسته در استفاده از تعابیر، مهارت و خلاقیت خاصی به کار گیرد و از این منظر، یک اثر موفق قلمداد می شود.
وی ادامه داد: در بحث نشانه شناسی نیز، نویسنده از تعابیر قدرتمند و گیرایی استفاده کرده که به بافت اثر کمکی شایان نموده است.

نادر ساعی ور، فیلمساز، که او نیز اثر را مطالعه کرده بود، با بیان اینکه ادبیات امروز نیازهایی با زبان جسور و انقلابی می طلبد، اظهار داشت: ادبیات امروز، به نوعی زندگی در اتاق شیشه ای است و نویسنده اثر باید با بهره گیری از همین زبان، رسالت اجتماعی خود را به ثمر برساند.
وی با طرح این موضوع که محافظه کاری در آثار ادبی و فرهنگی نباید دیده شود، افزود: به باور من این اثر دچار نوعی محافظه کاری است و در بیان و تصویرسازی رویدادها، به این سمت خزیده است.

مهدی نعلبندی، نویسنده و شاعر نیز با تمجید از تلاش های چند دهه ای استاد عبدالمجید نجفی گفت: ایشان در تمام سالهای فعالیتشان، بااثرگذاری قابل ملاحظه به مخاطبان و دنبال کنندگان آثارشان توانسته اند، چهره موفق و ممتازی در این عرصه شوند.
وی ادامه داد: ایشان مخاطبان خود را همواره داشته و دارند و با سبک منحصربفرد خود، چهره مهمی در ادبیات تلقی می شوند.


استاد عبدالمجید نجفی، در پایان برنامه با قدردانی از همراهی افراد حاضر در این نشست، گفت: کتاب، کالای شریفی است که معرفی و تکریم آن می‌تواند زمینه‌ساز تفاهم و تعالی جامعه شود.
وی افزود: لازم می‌دانم از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، در برگزاری نشست‌های تخصصی و ماهانه حوزه کتاب قدردانی کنم.
وی ادامه داد: تا زمانی که تازیانه های نقد بر اثر نواخته نشود، امکان شکلگیری یک گفتان مبتنی بر حصول نتیجه فراهم نخواهد شد.
وی اظهار داشت: یکی از اساسی ترین آسیب های جامعه ما، ناشکیبایی و عدم نحول نقد است و از رهگذر این نقیصه است که بسیاری از مشکلات و سوتفاهم ها متولد می شوند.
نجفی یادآور شد: تمام نکته های نقد بر کتاب برای من بسیار آموزنده بود و من توانستم، از ماهیت آنها به یک آگاهی سرشار برسم.


مدیر سایت  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز